Moeilijk in slaap komen is een veel voorkomend slaapprobleem. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals teveel lawaai, onregelmatige werktijden, teveel cafeïne binnen gekregen of piekeren. Een andere oorzaak van moeilijk in slaap vallen is het veelvuldig gebruik van beeldschermen voor het slapengaan. In dit blog vertellen we u wat meer over de achterliggende oorzaak en natuurlijk hoe u dit oplost. Op naar een betere nachtrust!

Moeilijk slapen door verstoring melatonine aanmaak

Voor veel mensen is televisie kijken in bed een vorm van ontspanning. Nog even een aflevering van uw favoriete serie kijken voordat u gaat slapen zodat u lekker ontspannen het licht uit doet. Klinkt aantrekkelijk, maar het werkt helaas juist negatief. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het staren naar een beeldscherm voordat u gaat slapen uw slaapritme ernstig verstoort.

Het inslapen wordt allereerst verstoord door de straling van de apparaten, maar de grootste oorzaak is het blauwe licht van de schermen. Door dit licht maakt uw lichaam minder melatonine aan. Melatonine is het slaaphormoon waardoor we in slaap vallen. Hoe minder melatonine er wordt aangemaakt, hoe lastiger het voor u wordt om in slaap te vallen.

Beter slapen? Vermijd beeldschermen in uw (slaap)kamer

Wat u kunt doen tegen moeilijk slapen door beeldschermen ligt natuurlijk voor de hand: minder naar een beeldscherm kijken. Kunt u moeilijk in slaap komen en kijkt u in de avond regelmatig op uw laptop of tablet? Verminder dit dan drastisch. Het vermijden van beeldschermen in uw slaapkamer heeft het grootste effect. Helaas zijn we erg gewend aan tv kijken en het checken van Facebook en WhatsApp in bed. Het vermijden van deze apparaten uit de slaapkamer is dan ook makkelijker gezegd dan gedaan. Echter is er nog een oplossing.

Pas de kleurtemperatuur aan

Het blauwe licht van de schermen lijkt voor ons lichaam op daglicht. Hierdoor wordt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine geremd. Het is dus niet het licht dat het slaapritme verstoort, maar de zogenaamde ‘kleurtemperatuur’. Verander het blauwe licht van uw scherm naar een rodere variant en u kunt in de avond langer achter uw scherm blijven zitten. Let wel, nog steeds is de kans dat u hierdoor moeilijk slaapt zeer groot. Het is altijd beter om enkele uren voordat u naar bed gaat niet meer achter een scherm te kruipen.

Tip: diverse apparaten waaronder de meeste smartphones hebben een speciale nachtstand.

Snel en ontspannen in slaap vallen?

Kunt u moeilijk in slaap komen en heeft dit een andere oorzaak? Dan kunnen de slaapmiddelen van Sambrosa Care een uitkomst bieden. De Sambrosa slaapdranken hebben unieke samenstellingen en kunnen bijdragen om de verschillende oorzaken van slaapproblemen aan te pakken. Het resultaat? U valt sneller en ook nog eens lekker ontspannen in slaap. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bekijk dan de Sambrosa Care slaapmiddelen op natuurlijke basis of neem contact op voor meer informatie. We helpen u graag op weg naar een betere nachtrust.