Als u als vrouw in de overgang zit, kunt u last hebben van verschillende klachten. Zo zijn de meest voorkomende klachten opvliegers en stemmingswisselingen. Slapeloosheid tijdens de overgang is ook een veel voorkomende klacht. Maar waar komt dit nu door en wat kunt u hiertegen doen? Dat leest u verder in dit artikel.

Slecht slapen door de overgang

Tijdens de overgang vinden er in uw lichaam grote hormonale veranderingen plaats. Deze schommeling in hormonen spelen een grote rol bij een slechte nachtrust. Hierdoor ervaren veel vrouwen dat ze slecht slapen tijdens de overgang. Door de schommelingen ontstaat onder andere een tekort aan het slaaphormoon melatonine. Hierdoor wordt het een stuk lastiger om in slaap te vallen.

Daarnaast zorgen de meest bekende ongemakken op hun beurt ook weer voor slecht slapen. Opvliegers zorgen overdag al voor veel spanningen, maar ook s ’nachts komt het regelmatig voor. Dit in combinatie met nachtelijk zweten zorgt dat u als vrouw regelmatig wakker ligt. Onderbrekingen in de nacht én de hormonale veranderingen zorgen voor een zeer slechte nachtrust. Iets dat u er in deze tijd liever niet bij heeft.

Tips tegen slaapproblemen tijdens de overgang

Gelukkig zijn er een aantal dingen die u kunt doen tegen slecht slapen tijdens de overgang. Onderstaand de belangrijkste tips om beter te slapen op een rij.

Drink voldoende water

Naast dat water zorgt voor een goede vochtbalans in uw lichaam, zorgt het ook voor een stabiele lichaamstemperatuur. Drink tijdens de overgang daarom voldoende water. Op deze manier kunt u de hoeveelheid opvliegers verminderen.

Het belang van een gezonde levensstijl

Gezond leven is natuurlijk altijd belangrijk. Ervaart u slapeloosheid tijdens de overgang? Dan is een gezonde levensstijl extra belangrijk. Roken, alcohol drinken en weinig bewegen zorgen voor spanning waardoor u in de avond slecht slaapt. Zorg daarom voor de nodige ontspanning en stop met roken en alcohol drinken zodat u uw hartslag in de avond niet op hol brengt.

Let op uw voeding

Voeding heeft veel invloed op hoe u zich voelt tijdens de overgang. Zo zijn er een aantal stoffen die de opvliegers versterken en een aantal voedingsstoffen die opvliegers kunnen verminderen.

Wat moet u niet eten of drinken

  • Koffie
  • Thee
  • Suiker
  • Alcohol
  • Pittig gekruide gerechten
  • Eiwitrijke producten, zoals vlees en gevogelte

Wat kunt u beter wel eten


Het plantaardig hormoon Fyto-oestrogeen kan ervoor zorgen dat de heftigheid van uw opvliegers minder wordt. Dit hormoon zit onder andere in:

  • Sojaproducten
  • Amandelen
  • Pompoenpitten
  • Lijnzaad
  • Kikkererwten
  • Tarwe
  • Gerst
  • Haver
  • Hop

Slaapprobemen tijdens de overgang? Verhoog je melatonine!

Zoals eerder in dit artikel besproken vermindert het slaaphormoon melatonine tijdens de overgang drastisch. Hierdoor is het voor een vrouw in de overgang lastig om in slaap te komen. Heeft u last van slaapproblemen tijdens de overgang, dan kunnen de slaapmiddelen van Sambrosa Care een oplossing bieden. Twee van onze producten bevatten namelijk de stof melatonine, waardoor u gemakkelijker in slaap valt. 

Zo ziet u maar weer dat u als vrouw tijdens de overgang niet alles voor lief hoeft te nemen. Slecht slapen tijdens de overgang is met deze slaaptips en/ of slaapmiddelen voor u verleden tijd. Wij zeggen alvast wel truste!