’s Nachts wakker worden, iedereen heeft er weleens last van. ‘s nachts wakker is dan ook heel normaal. Een groter probleem is ’s nachts wakker worden en niet meer kunnen slapen. Lees hieronder wat u eraan kunt doen.

Slaapmythe: ‘s nachts wakker worden is erg

Voldoende slaap is belangrijk voor uw gezondheid. Slaapt u te weinig of wordt u ’s nachts vaak wakker, dan heeft dat invloed op uw lichaam en geest. Echter is een normale slaap voor iedereen verschillend. Gemiddeld heeft een volwassenen 8 uur slaap per dag nodig. Voor sommige volstaat 6 uur, terwijl andere juist 10 uur nodig hebben.

Daarnaast zijn er mensen die vaak wakker worden ’s nachts. Dit is meestal niet fijn, maar wel heel normaal. Vaak denkt u ook meer wakker te zijn dan dat het werkelijk is. Zolang u zich overdag fit voelt, rust u voldoende uit. Wordt u tijdens uw slaap regelmatig wakker? Maakt u zich dan in eerste instantie niet te druk, het hoort in veel gevallen bij de slaapcyclus.

’S Nachts wakker worden en niet meer kunnen slapen

Een groter probleem wordt het als u ‘s nachts wakker wordt en niet meer kunt slapen. U gaat zich druk maken en bent bang dat u morgen niet genoeg bent uitgerust. De klok tikt maar door en u ziet het later en later worden. Op zo een moment kunt u het slapen wel helemaal vergeten. Vervelend! Onderstaand wat meer over de oorzaken van ’s nachts niet meer kunnen slapen:

Toiletbezoek

Een van de meest voorkomende oorzaken van wakker worden is het toilet bezoek. Veel mensen worden ‘s nachts wakker omdat ze moeten plassen. Drinkt u in de avond veel, dan moet u er waarschijnlijk ook vaker uit. Drink daarom niet teveel en te kort voordat u gaat slapen.

Onregelmatige werktijden

Onregelmatig leven heeft zeer veel invloed op uw slaapritme. Vaak slaapt u daardoor erg onregelmatig en veel tekort. Om toch aan voldoende slaap te komen moet u zorgen voor een goed verduisterde kamer. Duik na het werken niet meteen het bed in, maar neem even wat tijd om tot rust te komen.

Koffie en alcohol

Dit zijn twee dranken die voor grote slaapproblemen kunnen zorgen. In koffie zit cafeïne dat zorgt voor een extra opgewekt gevoel. Hierdoor is de kans groot dat u na een aantal uur slapen klaarwakker in bed ligt. Alcohol daarentegen zorgt ervoor dat u gemakkelijk in slaap valt, maar het is moeilijker om in de zogenoemde REM slaapfase te komen. Dit terwijl u in deze fase het meest uitrust. Met alcohol op slaapt u onrustig en heeft u grote kans om ’s nachts wakker te worden. Vermijd deze dranken daarom voordat u gaat slapen. Voor veel mensen is het zelfs aan te raden om vanaf de middag al geen koffie meer te drinken.

Tv kijken en gebruik mobiele telefoon

Nog even in bed tv of een serie op Netflix kijken verstoort uw slaappatroon. Hetzelfde geldt voor het checken van Facebook of WhatsApp op uw telefoon. Het blauwe licht van beeldschermen verstoort de aanmaak van uw slaaphormoon. Hierdoor slaapt u korter en onregelmatiger. Voorkom daarom beeldschermen in uw slaapkamer. Hang bijvoorbeeld geen televisie op en neem uw mobiele telefoon niet mee naar bed.

Klaar met vaak wakker worden ’s nachts?

Heeft u na het nemen van bovenstaande maatregelen nog steeds problemen met slapen? Dan kunnen onze natuurlijke slaapmiddelen uitkomst bieden. Onze slaapmiddelen hebben unieke samenstellingen en kunnen bijdragen aan een beter slaapritme. Heeft u vragen over onze slaapmiddelen of wilt u graag meer slaaptips? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we helpen u graag om beter te slapen.